Gjennomført

Regionale samarbeidsprosjekter 2022 – utvikling av samisk næringsliv og samarbeid

Viktige datoer

10. aug. 2022

Åpen for søknad

21. sep. 2022

Søknadsfrist

9. jan. 2023

Tidligste tillatte prosjektstart

16. jan. 2023

Seneste tillatte prosjektstart

16. jan. 2026

Seneste tillatte prosjektslutt

Viktige datoer

Formål

Formålet med denne utlysningen er å styrke forskningsbasert innovasjon for videreutvikling av samisk næringsliv i Nord-Norge. Midlene skal bidra til å styrke grunnlaget for næringsutvikling regionalt og bidra til å øke og bygge samarbeid mellom næringsliv og kunnskapsmiljøer, og eventuelt offentlige aktører innenfor samisk næringsutvikling. Prosjektene skal bidra til samskaping mellom samiske kunnskapsmiljøer, næringsliv og forskningsorganisasjoner, hvor partene er aktive parter i verdiskapingsprosessen.


De regionale kompetanse- og samarbeidsprosjektene skal utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som samisk næringsliv trenger for å møte sentrale utfordringer og stimulere til innovasjon og bærekraftig verdiskaping. Utlysningen vil kunne søkes på av godkjente forskningsorganisasjoner med tilholdssted i Nord-Norge.

Utlysningen er et samarbeid mellom fondene i Nordland og Troms og Finnmark. Fondene vil prioritere prosjekter som har bredt og aktivt samarbeid på tvers av fylkesgrensene i Nord-Norge, dersom søknadene ellers kan sammenliknes kvalitetsmessig. Fondene vil kunne foreta en aktiv porteføljeforvaltning av innkomne søknader for å sikre geografisk spredning av prosjekter i fylkene.

 

Om utlysningen

Sametinget, Innovasjon Norge Arktis og Forskningsrådet ved de regionansvarlige i Nord-Norge har i fellesskap utformet et kunnskapsgrunnlag som omhandler næringsliv, innovasjons- og forskningsaktivitet innenfor de 25 kommunene som inngår i Sametingets virkeområde for tilskudd til næringsutvikling. Den felles målsettingen er å bidra til mer forskningsbasert innovasjon innenfor det samiske området, der man overordnet sett konsentrerer seg om næringslivet, men samtidig bidrar til tettere samarbeid med og mellom kunnskapsmiljøer, offentlige aktører og virkemiddelapparatet.

RFF Arktis og RFF Nordland er to av de regionale forskningsfondene med et særskilt ansvar for å ivareta samiske forskningsinteresser og behov. Denne utlysning er et samarbeid mellom disse fondene, og bygger på kunnskap i det samiske kunnskapsgrunnlaget samt innspillsmøter med ulike aktører med interesse for samisk nærings- og kulturutvikling. 

Utlysningen dekker hele Nord-Norge, inklusiv kommuner som ikke inngår i Sametingets virkeområde for tilskudd til næringsutvikling. Det forventes at innsendte søknader er innovative og holder høy forskningsmessig kvalitet. Det anses som positivt med prosjekter som gir grunnlag for langsiktig samarbeid og utvikling, og spredning av resultatene. Tildelinger forutsetter at forskningsresultatene deles mellom prosjektpartene og gjøres tilgjengelige ved deling og publisering i tråd med policy for åpen forskning.

Det anses som positivt dersom prosjektene kan bidra til å mobilisere og kvalifisere samiske bedrifter og kunnskapsmiljøer til økt deltakelse i øvrige nasjonale og internasjonale forskningsaktiviteter og programmer.

Hvem kan søke?

Godkjente forskningsorganisasjoner i forpliktende samarbeid med næringsliv i Nord-Norge.

  • Prosjektansvarlig må ha adresse i Nord-Norge, eller det må komme tydelig frem av søknaden at hoveddelen av forskningen skal skje ved en avdeling av et forskningsmiljø lokalisert i Nord-Norge.
  • Forskningsorganisasjonen må stå på Forskningsrådets liste over godkjente forskningsorganisasjoner ved tidspunkt for søknad og tildeling.

Krav til prosjektleder:

  • Prosjektleders faglige kompetanse og egnethet til å lede prosjektet vil bli vurdert av fagfeller.
  • Prosjektleder må ha godkjent doktorgrad eller tilsvarende før søknadsfristen.
  • Prosjektleder kan ikke være både prosjektleder og administrativt ansvarlig for prosjektet.

Hvem kan delta i prosjektet?

Krav til samarbeidspartnere:

  • Samarbeidspartnere må være registrert i Brønnøysundregisteret.
  • Prosjektene skal ha minimum to samarbeidspartnere i Nord-Norge som ikke er forskningsorganisasjoner. Samarbeidspartnerne kan komme fra samisk næringsliv, offentlig sektor*, samiske sentre, samiske organisasjoner, samiske næringsforeninger, næringshager eller innovasjonsselskap. Minst én samarbeidspartner må imidlertid være en samisk bedrift, eller samiske sentre, næringsforeninger/næringshager/innovasjonsselskap i Nord-Norge som jobber med samisk næringsliv.
  • Samarbeidspartnerne som representerer samfunns- eller næringsutfordringen skal finansiere minst 10 prosent av totale prosjektkostnader i form av egeninnsats og/eller kontantbidrag. Videre må minimum 10 prosent av prosjektets totalkostnader forbrukes hos disse samarbeidspartnerne i form av for eksempel egeninnsats eller utstyr.
  • Alle samarbeidspartnere skal delta aktivt i planlegging, oppfølging og spredning av resultatene fra prosjektet og sikre at ny kunnskap tas i bruk.
  • Minst én samarbeidspartner SKAL være oppført i minst en arbeidspakke i prosjektet.
  • Utenlandske bedrifter kan delta som samarbeidspartnere i prosjektet, men deres kostnader skal ikke føres inn i budsjettabellene og teller ikke inn som egenandel i prosjektet.
  • Det anses som positivt dersom prosjektet bidrar til samarbeid mellom FoU-miljøer i regionen.
  • Samarbeidspartnere eller FoU-leverandører (utenom prosjektansvarlig søker) må registreres under "Samarbeidspartnere og FoU-leverandører" i søknadsskjemaet. Les mer om samarbeidspartnere og FoU-leverandører. 

Følgende aktører inngår ikke som en av de to påkrevde samarbeidspartnerne i prosjektet:

  • Næringsaktører som står i nær relasjon eller er en del av forskningsorganisasjonen som søker
  • TTO-er (Technology Transfer Office)
  • NUF-er (Norskregistrerte utenlandske foretak)
  • Foretak som står i avhengighetsforhold til hverandre, for eksempel i en konsernrelasjon, blir regnet som én samlet aktør i henhold til statsstøtteregelverket.


*Ta kontakt med sekretariatene i fondene før innsendelse av søknaden dersom fylkeskommunene i regionene ønsker å stå som samarbeidspartnere i søknaden.

Hva kan du søke om støtte til?

Det kan gis inntil 90 prosent støtte til prosjektets totale prosjektkostnader. Maksimalt 3 millioner kroner kan tildeles i støttebeløp per prosjekt. Samarbeidspartnerne som ikke er forskningsorganisasjoner skal finansiere minst 10 prosent av totale prosjektkostnader i form av egeninnsats og/eller kontantbidrag. Støtte fra utlysningen dekker ikke statsstøtte til bedrifter/foretak i prosjektet. 


Kostnader som gir grunnlag for støtte er personalkostnader, utstyr og andre driftskostnader. MVA skal ikke føres i prosjektregnskapet til RFF. RFF følger samme retningslinjer som Forskningsrådet for beregning av timesatser. Når en forskningsorganisasjon opptrer i rollen som "samfunns- og næringsaktør" slik denne utlysningen legger opp til, skal timene føres tilsvarende som bedrifter, offentlig sektor og andre virksomheter som ikke er forskningsorganisasjoner.


Forutsetninger for støtte
Støtte fra RFF Nordland og RFF Arktis skal gå til forskningsorganisasjonen(e)s ikke-økonomiske aktivitet i form av uavhengig forskning. Det forutsettes at nødvendig regnskapsmessig skille mellom den økonomiske og ikke-økonomiske aktiviteten til forskningsorganisasjonen er på plass.


Det forutsettes at forskningen gjennomføres i faktisk samarbeid slik dette er definert i statsstøtteregelverket:


«Samarbeid mellom minst to uavhengige parter for å utveksle kunnskap eller teknologi eller for å nå et felles mål på grunnlag av arbeidsdeling, der partene i fellesskap definerer omfanget av samarbeidsprosjektet, bidrar til dets gjennomføring og deler risikoer og resultater. En eller flere parter kan bære alle kostnadene for prosjektet og dermed frita andre parter for finansiell risiko. Oppdragsforskning og yting av forskningstjenester anses ikke som en form for samarbeid.»


Det skal etableres samarbeidsavtaler med alle samarbeidspartnere i prosjektet. Disse skal inneholde vilkår som sikrer at ESAs retningslinjer for offentlig støtte til FoUoI pkt. 28 er overholdt;


«Når samarbeidsprosjekter utføres i fellesskap av foretak og forskningsorganisasjoner eller forskningsinfrastrukturer, anser tilsynet at det ikke tildeles indirekte statsstøtte til de deltagende foretakene gjennom disse enhetene på grunn av gunstige vilkår for samarbeidet dersom en av følgende vilkår er oppfylt (….…)

  • det er bred spredning av resultatene som ikke gir opphav til immaterielle rettigheter og der eventuelle immaterielle rettigheter knyttet til resultater fra aktivitet utført av forskningsorganisasjonen i sin helhet tilfaller denne, eller
  • forskningsorganisasjonen mottar kompensasjon fra de deltakende foretak som tilsvarer markedsprisen for de immaterielle rettighetene som utgår fra resultater av aktivitet utført av forskningsorganisasjonen og som overføres til de deltakende foretak, eller
  • det i kontrakten mellom partene fremgår at eventuelle immaterielle rettigheter fra resultatene samt tilgangsrett til resultatene fordeles til de ulike parter forholdsmessig i forhold til partenes respektive bidrag til prosjektet.»


Forskningsresultatene skal gjøres tilgjengelige ved deling og publisering i tråd med policy for åpen forskning.


Vi kan ikke støtte følgende:

  • Markedsundersøkelser og markedsføringsaktiviteter
  • Kartlegging av litteratur og forskningsfront
  • Totalkostnader ved kjøp av utstyr. Fondet dekker kun avskrivingskostnader for nødvendig forskningsutstyr i prosjektperioden. Maksimalt 20 prosent av totalbudsjett kan brukes til utstyr.
  • Ulønnet arbeidsinnsats, eller andre kostnader som ikke bokføres i regnskapene til prosjekteier og/eller samarbeidspartnere i prosjektet.

Forskningsartikler og forskningsdata

Prosjektansvarlig avgjør hvilke arkivløsninger som skal brukes for lagring av forskningsdata som oppstår i prosjektet.

Aktuelle temaområder for denne utlysningen

De regionale kompetanse- og samarbeidsprosjektene skal utvikle ny kunnskap og bygge forskningskompetanse som samisk næringsliv trenger for å møte sentrale utfordringer.


Med samisk næringsliv forstås i denne sammenheng bedrifter som gjennom prosjektet har et hovedelement som baserer seg på samisk kultur og som er viktig for samiske bosetningsområder. Dette kan for eksempel være knyttet til reindrift, videreforedling, reiseliv, duodji og kreative næringer.

Samisk samfunn og kultur

Bransjer og næringer

Næringsliv i hele landet

Praktiske opplysninger

Krav til utforming

  • Søknaden skal være innenfor søknadstypens og utlysningens formål.
  • Hovedprosjektet skal ha et tydelig forskningsinnhold, og kunne dokumentere prosjektets forhold til kunnskaps- og forskningsfront.
  • Kun søknader sendt inn som eSøknad via våre nettsider vil bli vurdert. Søker må ha opprettet en bruker på “Mitt nettsted” og fylle inn et elektronisk søknadsskjema. Obligatoriske vedlegg skal lastes opp i dette systemet.
  • Krav til prosjektansvarlig forskningsorganisasjon må være oppfylt.
  • Forskningsorganisasjonen som står som prosjektansvarlig i søknadsskjemaet må ha godkjent at søknaden sendes til RFF. Søknaden skal være strategisk forankret hos prosjektansvarlig og alle samarbeidspartnere.
  • Forskningsorganisasjonen som er prosjektansvarlig må sikre at prosjektet har tilstrekkelig finansiering (utover støtte fra RFF).
  • Krav til samarbeidspartnerne må være oppfylt.
  • Et prosjekt kan ikke starte før søker har fått beskjed om bevilgning. Øvrige vilkår ved eventuell innvilgelse av prosjektet vil fremgå ved kontraktsinngåelse.

Obligatoriske vedlegg til søknaden

  • Prosjektbeskrivelse skal fylles ut i henhold til egen mal for denne utlysningen.
  • Prosjektbeskrivelsen skal være på maksimalt 10 sider, inkludert referanser. Beskrivelsen skal fylles ut i henhold til en egen mal som du finner nederst på denne siden. Alle punkter i malen må besvares.
  • Prosjektsammendrag på norsk i et eget vedlegg dersom søknaden leveres på engelsk (ca. 1 side).
  • CV for prosjektleder og sentrale prosjektmedarbeidere (maks 4 sider per CV). Det kan sendes inn maksimalt 6 CV-er per søknad.
  • Intensjonsbrev fra alle registrerte samarbeidspartnere. Intensjonsbrevet skal inneholde en begrunnelse for hvorfor prosjektet er viktig samt beskrive planlagt bidrag inn i prosjektet.


Se maler som skal brukes nederst på siden. Merk at noen av malene er nye for 2022. For vedleggene «prosjektsammendrag på norsk» og «intensjonsbrev fra alle registrerte samarbeidspartnere» finnes det ikke en fastsatt mal. Vedleggene er likevel obligatoriske.


Vi vil ikke vurdere dokumenter og nettsider det lenkes til i søknaden, eller andre vedlegg enn de som er spesifisert over. Søknader som ikke oppfyller krav til utforming, øvrige føringer i utlysningen, og/eller inkluderer obligatoriske vedlegg risikerer å bli avvist i en administrativ forvurdering.

Vurderingskriterier

Vi vurderer søknadene etter følgende kriterier:

Forskningskvalitet | KSP

I hvilken grad prosjektet er ambisiøst, nyskapende og flytter forskningsfronten
• Vitenskapelig kreativitet og originalitet.
• I hvilken grad hypoteser og problemstillinger er nyskapende og dristige.
• I hvilken grad prosjektet har potensial for å frembringe ny kunnskap som flytter forskningsfronten, inkludert vesentlig utvikling/fornyelse av teori, metoder, eksperimenter eller empirisk kunnskap.

Kvaliteten på prosjektets FoU-aktiviteter
• Kvaliteten på problemstillingene, hypotesene og prosjektets mål, og i hvilken grad de er klart og tydelig beskrevet.
• I hvilken grad den teoretiske tilnærmingen, forskningsdesignet og metodevalget er troverdig og velegnet, og tverrfaglige innfallsvinkler er tilstrekkelig vurdert.
• I hvilken grad prosjektet tar hensyn til samfunnsansvar, etiske problemstillinger og kjønnsdimensjonen i forskningen på en tilfredsstillende måte.
• I hvilken grad prosjektet forholder seg til brukeres/interessenters kunnskap på en tilfredsstillende måte.

Virkninger og effekter | KSP

Potensielle virkninger og effekter av den foreslåtte forskningen
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan bidra til å møte viktige vitenskapelige utfordringer, både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater kan svare på viktige utfordringer i sektoren(e), både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad kompetanseutviklingen og prosjektets planlagte resultater vil gi grunnlag for verdiskaping i norsk næringsliv og/eller offentlig sektor.
• I hvilken grad prosjektets planlagte resultater er relevante for FNs bærekraftsmål eller har potensiale for å bidra til å møte andre viktige samfunnsutfordringer, både nå og i fremtiden.
• I hvilken grad de potensielle virkningene og effektene er tydelig formulert og troverdige.

Kommunikasjon og utnyttelse
• Kvaliteten på, og omfanget av, kommunikasjons- og involveringsaktiviteter rettet mot relevante interessenter/brukere.
• I hvilken grad samarbeidspartnerne er involvert i arbeidet med å ta i bruk prosjektets resultater.

Gjennomføring | KSP

Kvalitet på prosjektleder og prosjektgruppe
• I hvilken grad prosjektleder har relevant kompetanse og erfaring og har vist evne til å utføre forskning av høy kvalitet (sett i forhold til hans/hennes karrierestadium).
• I hvilken grad prosjektdeltakerne utfyller hverandre, og i hvilken grad prosjektgruppen innehar den nødvendige kompetansen for å gjennomføre prosjektet på en effektiv måte.

Kvaliteten på prosjektets organisering og ledelse
• I hvilken grad prosjektets organisering er effektiv, inkludert i hvilken grad ressursene til de forskjellige arbeidspakkene er tilstrekkelig og i samsvar med prosjektets mål og leveranser.
• I hvilken grad oppgavene i prosjektet er fordelt på en måte som sikrer at alle prosjektdeltakere har en tydelig rolle og tilstrekkelig med ressurser til å fylle denne rollen.
• I hvilken grad ledelse og styring i prosjektet er organisert på en egnet måte.
• I hvilken grad samarbeidspartnerne bidrar i styringen og gjennomføringen av prosjektet.

Samlet vurdering fra fageksperten/panelet

Samlet vurdering fra fageksperten/panelet er et uttrykk for en samlet vurdering basert på de hovedkriteriene som fageksperten/panelet er bedt om å vurdere.

Regional relevans - innovasjonsprosjekt

I hvilken grad vil prosjektet bidrar til å løse sentrale samfunnsmessige utfordringer i fondsregionen?
I hvilken grad er prosjektet i tråd med regionale satsinger?

I hvilken grad vil prosjektet bidra til regional verdiskaping utover de involverte aktørene?
Dersom prosjektet lykkes: I hvilken grad er det sannsynliggjort verdiskaping for regionalt næringsliv (bedrifter/kunder/underleverandører)? Hvor klart er det begrunnet hvordan prosjektresultatene vil kunne ha betydning for bedret lønnsomhet og konkurranseevne for bedrifter i prosjektet på eksisterende og/eller nye markeder?
Dersom prosjektet lykkes:I hvilken grad er det sannsynliggjort nye tjenester, økt kvalitet, brukernytte eller reduserte kostnader for offentlige aktører? I hvilken grad er det sannsynliggjort at deltakende offentlige aktører kan ta i bruk prosjektresultatene? I hvilken grad kan prosjektresultatene ha overføringsverdi for andre aktører?

I Hvilken grad vil prosjektet bidra til kunnskapsoppbygging regionalt?
Dersom prosjektet lykkes: I hvilken grad er det sannsynliggjort at prosjektet vil bidra til kunnskapsoppbygging regionalt hos prosjekteier og samarbeidspartnere? Er kunnskapsoppbygging ut over involverte aktører beskrevet? Er prosjektresultatene avhengig av leveranser fra masterstudenter, PhD-studenter eller postdoc stipendiater?

Behandlingsprosedyre

Sekretariatet i RFF Nordland og RFF Arktis forvurderer søknadene ut fra formelle krav i utlysningen. Videre vurderes søknaden av et ekspertpanel i Forskningsrådet. RFF Nordland og RFF Arktis har ansvar for vurdering av søknadenes regionale relevans og samfunnsnytte.

En innstilling utarbeides av styreleder for RFF Nordland og ansvarlig fylkesråd i RFF Arktis i etterkant av panelenes vurdering. Foremlt vedtak besluttes av fylkesrådet i Troms og Finnmark Fylkeskommune.  Søker kan forvente tilbakemelding om styrets vedtak medio januar 2023. 


Dersom kvaliteten på de innkommende søknadene viser seg å ikke kunne forsvare en tildeling av den totale rammen på utlysningen, vil ledelse i fondene ta stilling til om midlene skal omdisponeres til andre utlysninger i fondet eller avsettes til senere utlysninger.


Utlyser(e) forbeholder seg retten til å diskutere søknaden med andre offentlige virkemiddelaktører (som Innovasjon Norge og Forskningsrådet) der dette er relevant for søknadsbehandlingen.

Meldinger ved utskriftstidspunkt 28. april 2024, kl. 22:01 CEST

Det ble ikke vist noen globale meldinger eller andre viktige meldinger da dette dokumentet ble skrevet ut.